maanantai 16. marraskuuta 2009

Hannu Kailajärven vastine sanomalehti Kalevalle 12.11.2009

Hannu Kailajärven sanelu puhelimitse äidilleen 12.11.

Taustaa: Olen kirjoittanut WinCapita-asiassa koskien KRP:n tutkinnanjohdon menettelytapoja ja olosuhteia, joissa minua pidettiin. Olen kertonut lausuman sisällön puhelimitse äidilleni ja tämän jälkeen antanut lausunnon KRP:n tutkijalle kirjattavaksi esitutkintapöytäkirjaan. Mediassa on väitetty, että olisin ”salakuljettanut” kirjeen julkisuuteen. Tämä ei pidä paikkaansa. En ole salakuljettanut mitään kirjettä tai välittänyt muutakaan tietoa julkisuuteen julkaistavaksi, poikkeuksena KRP:n sensuroima vastine Aamulehden häväistysjuttuun kesäkuussa 2009 ja tämä vastineeni Kalevan juttuun 12.11.2009, johon olen antanut julkaisuluvan.

Lausunnossani KRP:n tutkinnanjohdon menettelytavoista keskityn pintapuolisesti KRP:n lausumiin, väittämiin, tiedottamisen tapaan ja suomalaiseen ”maan tapaan” oikeusprosessissa, jossa tutkinnanjohdon ei tarvitse todistella virkamiesvastuulla väitteitään. (sanelu jatkunut 14.11.) Tuomari ”kumileimasimen” tapaisesti nuijii tuomion tutkinnanjohdon mieltymysten mukaisesti ja syytetyiltä otetaan mahdollisuudet puolustaa itseään ja todistajalausunnoin todistella tutkinnanjohdon syyttäjän välityksellä esittämät väitteet pätemättömiksi.

Lausunnossani tulivat jonkun verran julki olosuhteet, joissa minua on pidetty, mutta ensisijaisesti kritiikki kohdistui KRP:n tutkinnan johtoon. Vankilanjohtaja Kyngäs on arvostellut lausuntoani ja ihmettelee sitä. Kaikki lausumani on totta. Selli, jossa minua pidettiin helmikuun alusta kesäkuun puoleenväliin, oli pimeä ja saastainen, sen ikkuna oli rikki, patjan yläpuoli homeessa, patjoja on tuskin koskaan pudisteltu, niissä on roskia pölypunkkeja ym.

Minulle ei ole koskaan kerrottu putsarista tuolloin enkä valittanut oloistani. Olin sitä ennen ehtinyt olemaan jo Oulun poliisivankilan puolella puolitoista kuukautta. Haluan kommentoida vankilanjohtaja Kyngäksen siisteysstandardiin kun hän esitti vertauksensa ”pottukellarista”. Haluan todeta, että pottukellarissakaan ei ole seinät ja lattia ihmisten eritteissä. Minusta vankilassa on selvä terveysriski olemassa siisteysasiassa, ikkuna kellarisellissä oli rikki ja umpijäässä.

Avo-osastolla ollessani selli oli myös kylmä, valitin siitä ja sain vihdosta viimein tiivistenauhan juuri ennen kun minut joukkovoimalla vietiin eristykseen kellariin.

Kyngäksen vertaus seksuaalirikolliseen, joka oli videonauhoittanut juttuja, oli minun asiayhteydessäni pöyristyttävä ja törkeä vertaus samoin kuin Rautavan vertaus käräjäoikeudessa murhamiesjuttu "mikäli Hannu Kailajärvelle annettaisiin kehittämänsä valuuttakaupan signaalijärjestelmä edelleen kehitettäväksi ja välitettäväksi WinCapitan jäsenten käyttöön, se olisi sama kuin että murhamiehelle annettaisiin ase takaisin”.

Tarkoitukseni ei ollut antaa lausunnollani sellaista kuvaa vankilaoloista, etten tyytyisi siihen mitä annetaan. Olen tyytynyt siihen mitä annetaan. Jos olen muutaman kerran valittanut esim. kylmyydestä kun olen joutunut olemaan peiton alla tai kun muuten en ole tarjennut, on valitus ollut mielestäni aiheellinen ja helposti hoidettavissa.

Oulussa 14.11.2009 Hannu Kailajärvi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti